Відомий педагог Сухомлинський якось сказав, що розум дитини знаходитьсь на кінчиках пальців. Дійсно, вмілі дитячі пальчики – це запоруга повноцінного інтелектуального та мовленнєвого розвитку малюка. Дитина з гарно розвиненою дрібною моторикою роздумує та фантазує, у неї гарно розвинене мовлення, пам’ять та зорове сприймання.
Зараз існує багато способів для розвитку дрібної моторики, багато цікавих ігор, шнурівок та різноманітний роздатковий матеріал. Одним із способів також виступають пальчикові вправи під словесний супровід батьків, чи педагогів.
Курочка Ряба
Жили-були дід (обведіть обома руками зверху вниз уявну бороду)
і баба (зобразьте, як зав’язують під підборіддям кінчики платка)
І була в них курочка Ряба (постукайте вказівним пальцем по столу)
Знесла курочка яєчко (округліть пальці і поєднайте їх кінці).
Та не просте, а золоте, Дід бив-бив (постукайте кулачком)
— не розбив. Баба била-била (постукайте кулачком)
— не розбила.
Мишка бігла (пробіжіться всіма пальцями правої руки по столу)
Хвостиком махнула (помашіть вказівним пальцем)
— яєчко впало і розбилось (опустіть розслаблені руки на коліна)
Дід плаче (закрийте обличчя руками).
Баба плаче (закрийте обличчя руками).
А курочка кудахкає: «Не плач, дід не плач, баба, я знесу вам яєчко (округліть пальці і поєднайте їх кінчики)
Інше, не золоте, а просте.
Готуємо капусту
Ми капусту рубаємо-рубаємо! (прямими напруженими долонями імітуємо рухи сокирки вверх і вниз)
Мы капусту ріжем-ріжем! (енергійні рухи прямими долонями вперед-назад)
Мы капусту солимо-солимо! (пальці набирають пучку солі і солимо)
Мы капусту жмемо-жмемо! (енергійно стискаємо пальці в кулаки – одночасно на обох руках, або по черзі)
Ми морквочку тремо-тремо (рука в кулаці, уявна марква ритмічно рухається вверх і вниз по долоні іншої руки. Потім змінюємо руки).
Також розвивайте моторику за допомогою простих вправ:
- Корисно перекочувати пальчиками та долонями дрібні предмети (камінчики, кульки);
- Нанизування кілець на жердинки;
- Вчіть дитину зав’язувати бантики, шнурки, плести косички, застібати ґудзики, замочки, кнопки;
- Робіть поробки з круп різноманітної величини (починаючи з квасолі і закінчуючи манкою).
Ірина Головіна, педагог мережі сімейних центрів "Азбука для батьків".